Zpět

O setkání Karla Vacka s Eduardem Bassem

     Jsem přesvědčen, že opětovné vysílání seriálu Cirkus Humberto přivedlo k obrazovkám mnoho diváků, je to požitek, jako když se napiješ čisté vody z horského pramene. Takový zážitek nedá žádný thriller.
     Chtěl bych se zde podělit o své vzpomínky na to, co mi o svém působení v cirkuse kdysi vyprávěl můj strýc, hudební skladatel Karel Vacek. V roce 1925 se dal na inzerát najmout k cirkusové kapele. Cirkus se jmenoval LEONCE a odjížděl právě na turné do Paříže. Češi byli v cirkuse hojně zastoupení, ponejvíce to byli Šumaváci. Drželi se pohromadě, vzpomínali na domov, všem se po něm stýskalo. Všichni ze Šumavy si vařili v kastrůlku, nikdy se nestalo, že by se šli najíst do restaurace. Dbali na to, aby domů přivezli dostatek peněz na zimu, kdy se vraceli k rodinám. Když ředitel přestal cirkusové kapele, kterou tvořilo deset Čechů, vyplácet smluvené honoráře a dával jim jen nepatrné zálohy, opustili muzikanti cirkus a uchytili se tehdy v českém pavilonu na pařížské Výstavě dekorativního umění 1925. Hráli tam v národních krojích a zalíbili se továrníkovi Lhotskému, výrobci Hašlerek, který jim potom finančně přispěl i na cestu domů.
     Později, po návratu do Prahy, se Karel Vacek setkal v organizaci OSA (Ochranné sdružení autorů) s Eduardem Bassem. Bass se dozvěděl, že Vacek poznal svět cirkusu s jeho poezií i bídou, a nechal si od něj jeho cirkusové zážitky i celou anabázi českých muzikantů vyprávět.


Zpět